Built with Indexhibit
Copyright 2007-2012

 
http://szymanowska.com/files/gimgs/th-39_Abstrakcji_szymanowska_karolina-(2).jpg
 
 
http://szymanowska.com/files/gimgs/th-39_Abstrakcji_szymanowska_karolina-(8).jpg
 
 
http://szymanowska.com/files/gimgs/th-39_Abstrakcji_szymanowska_karolina-(4).jpg
 
 
http://szymanowska.com/files/gimgs/th-39_Abstrakcji_szymanowska_karolina-(5).jpg
 
 
http://szymanowska.com/files/gimgs/th-39_DSC_0350.jpg
 
 
http://szymanowska.com/files/gimgs/th-39_Abstrakcji_szymanowska_karolina-(7).jpg
 
 
http://szymanowska.com/files/gimgs/th-39_Abstrakcji_szymanowska_karolina-(3).jpg
 

15% abstrakcji
Mieszkanie Gepperta, Wrocław
kurator: Michał Bieniek
photo: M.Kujda copyrights Fundacja Art Transparent

TEKST TOWARZYSZĄCY WYSTAWIE:

Odbywająca się w dawnym mieszkaniu Hanny Krzetuskiej-Geppertowej i profesora Eugeniusza Gepperta wystawa 15% abstrakcji przypomina twórczość wrocławskiej malarki i nestorki lokalnego powojennego środowiska plastycznego. Tytuł wystawy jest przede wszystkim tytułem książki autorstwa Krzetuskiej (Ossolineum, 1966) ? swoistej autobiografii i omówienia postawy twórczej artystki. Postawy własnej i osobnej, która wygenerowała oryginalny język artystyczny.

Niestety twórczość Hanny Krzetuskiej nie znalazła dotąd należnego jej miejsca w szerszej świadomości wrocławskich i polskich odbiorów kultury i sztuki. Jej prace trudno zobaczyć - uległy rozproszeniu w rozmaitych prywatnych kolekcjach lub spoczywają w muzealnych magazynach.

15% abstrakcji otwiera cykl prezentacji w Mieszkaniu Gepperta, który zaprasza młodych wrocławskich artystów do zapoznania się z twórczością nestorów lokalnej sceny artystycznej i wejścia z nią w dialog.

Karolina Szymanowska, która przyjęła zaproszenie do pierwszej odsłony cyklu, postanowiła odnieść się do twórczości Hanny Krzetuskiej nie tyle w wymiarze formalnym, co raczej w odniesieniu do szerokiego kontekstu, związanego z osobą artystki, jej własną historią i czasami, w których żyła.

Rzeźbiarskie formy zaproponowane przez Szymanowską są tyleż stabilne i mocne, co jednocześnie kruche - jakby zwiastujące rychłe (czy na pewno?) zawalenie się. Artystka w języku rzeźby stara się ukazać swoisty ciężar narzucany kobietom-artystkom w czasach, w których żyła i tworzyła Hanna Krzetuska (wynikający z ówczesnego postrzegania roli kobiety w ogóle). To komentarz tak formalnie oszczędny, jak przywodzący na myśl siłę, upór i klasę, które charakteryzowały Krzetuską ? taki obraz artystki wyłania się z książek, korespondencji i relacji osób, które ją znały.